Menu główne
- - - - - - - - - - - - - - - -
Historia i WoS
- - - - - - - - - - - - - - - -
Przebsiębiorczość
- - - - - - - - - - - - - - - -
Żywienie
- - - - - - - - - - - - - - - -
English Website
Fascynacje
- - - - - - - - - - - - - - - -
Ścieżki kariery zawodowej absolwentów
- - - - - - - - - - - - - - - -
Gastronomik wczoraj i dziś
Konkurs Gastronomiczny
Wyszukiwarka
Krótko o Tatarach Drukuj Email
Poniedziałek, 21 Kwiecień 2008 11:00

Tatarska ludność muzułmańska pojawiła się na ziemiach litewskich dopiero za panowania wielkiego księcia Witolda pod koniec XIV stuleciu, kiedy to islamizacja Złotej Ordy stała się faktem dokonanym. W XV i XVI wieku, w wyniku emigracji ukształtowało się w Wielkim Księstwie Litewskim (WKL)  osadnictwo tatarskie, które przetrwało w szczątkowej formie do dzisiaj. Tatarzy wybrali WKL za cel emigracji ponieważ Książe Witold zagwarantował im wolność wyznania, bezpieczeństwo osobiste oraz zezwolił na śluby Tatarów z miejscowymi kobietami. Otrzymali od książąt litewskich ziemie z obowiązkiem służby wojskowej w osobnych chorągwiach rodowo-plemiennych. Tatarskie rody możnowładcze przywędrowały na Litwę z własnymi oddziałami wojskowymi, które stały się zalążkiem tatarskich chorągwi w armiach Rzeczypospolitej. Tatarzy swe umiejętności wojskowe prezentowali we wszystkich walkach prowadzonych przez Jagiellonów jak i późniejszych królów, wspomnieć możemy choćby sławetną wiktorię wiedeńska.

Tatarzy zamieszkujący ziemie dawnego WKL, mimo przyjęcia obcego języka, zachowali poczucie odrębności etnicznej. Przed asymilacją uchronił ich islam, który nadal wyznają. Dzięki islamowi w obyczajowości Tatarów polsko-litewskich zachowało się wiele zwyczajów i obrzędów bliskich innym ludom tureckim.
 
Po rozbiorach Rzeczypospolitej Tatarzy w większości znaleźli się pod zaborem rosyjskim i wspólnie współodczuwali oraz przeżywali losy całego narodu polskiego. Nie były obce tatarskim formacjom walki, w których rozstrzygały się tragiczne losy Polski. Tatarzy oddani swojej przybranej ojczyźnie walczyli o jej wolność i niepodległość. W okresie zaborów Tatarzy aktywnie włączyli się do walki o oswobodzenie Ojczyzny. Wzięli czynny udział w konfederacji barskiej, insurekcji kościuszkowskiej. Znaleźli się również w wojskach walczących u boku Napoleona w kampanii 1812-1814 roku. Nie zabrakło ich w czasie powstania listopadowego i styczniowego.
 
W XIX stuleciu ludność tatarska zamieszkiwała w większości gubernie zachodnie cesarstwa rosyjskiego: grodzieńską, kowieńską, mińska, wołyńską, podolską, bialską i suwalską. Początek XX wieku nie przyniósł zasadniczych zmian w rozmieszczeniu ludności tatarskiej na terytorium zachodnim Rosji. Na teranie Królestwa Polskiego spotykało się Tatarów w północno wschodniej części guberni suwalskiej oraz w guberni siedleckiej na Podlasiu. W Warszawie również znajdowało się spore środowisko Tatarów. Według statystyki rosyjskiej w zachodniej guberni Imperium zamieszkiwało około 10 tys. Osób. Natomiast na całym obszarze Imperium rosyjskiego na początku XX wieku zamieszkiwało około 10 mln. przedstawicieli różnych narodów muzułmańskich w tym również Tatarów. Po roku 1905 na terenie Imperium wprowadzono nowy kurs polityczny łagodzący dotychczasową suwerenność. Zezwolono na organizację związków społecznych i charytatywnych towarzystw. Tatarzy wykorzystali nadarzającą się możliwość i założyli swoje związki. Tradycją rodów tatarskich było wykształcenie synów na wojskowych lub prawników stąd też posyłano ich do szkół między innymi w Petersburgu. Tatarzy jako muzułmanie zorganizowani byli w 22 gminach muzułmańskich, które zasadniczo skupiały się w guberni wileńskiej i mińskiej. W samej Warszawie nie było jeszcze gminy, zaś funkcje imama sprawował przez pewien czas muzułmański kapelan wojskowy powołany dla przebywającego tam garnizonu.
 
Podczas pierwszej wojny światowej walczyli Tatarzy na froncie rosyjsko-niemieckim, rosyjsko-austriacko-węgierskim, oraz na Kaukazie. Wiele rodzin w 1915 roku w obawie przed wojskami niemieckimi uszło na Krym, aby wśród swoich współplemieńców przeczekać okres wojny. Niektórzy zajmując posady urzędnicze wybierali konspiracyjną formę walki widząc w niej możliwość wyzwolenia Polski. Taką postacią był niewątpliwie Aleksander Sulkiewicz, rówieśnik i przyjaciel Józefa Piłsudskiego. Wspólnie działali na konspiracyjnym PPS na terenie zaboru rosyjskiego. Jako żołnierz I Brygady Legionów walczył na Podolu, gdzie w roku 1916 poległ ratując Adama Koca. Tatarzy znajdowali się również w I Korpusie Polskim, Walczącym po stronie rosyjskiej. Do jego organizacji przyczynił się między innymi Tatar płk. Maciej Bajraszewski.

W granicach II Rzeczypospolitej największe skupiska tatarskie znalazły się w województwach: wileńskim, nowogródzkim, białostockim. Skupiska Tatarów były jeszcze w województwie wołyńskim oraz w Warszawie. Ludność tatarska pomieszkiwała w miastach, miasteczkach i wioskach Rzeczypospolitej. Zajmowała się rolnictwem, ogrodnictwem, rzemiosłem – przeważnie garbarstwem. Inteligencja tatarska, liczna w dużych miastach takich jak Warszawa, Białystok, Grodno Wilno, Słonim, Nowogródek czy Lida zajmowała posady urzędnicze. Wśród tej ludności spotkać można było lekarzy, inżynierów, nauczycieli czy zawodowych wojskowych.
 
Okres niezwykle imponującego i efektywnego rozwoju kulturowego społeczności tatarskiej w II Rzeczypospolitej gwałtownie na wiele lat przerwał wybuch II wojny światowej. Okupant, najpierw sowiecki a następnie niemiecki, czynił wszystko, aby zniszczyć przywiązanie Tatarów do polskości. Wielu tatarskich oficerów Wojska Polskiego zostało zamordowanych przez sowietów w Katyniu, Miednoje, czy Kuropatach. Za okupacji niemieckiej Tatarzy podlegali tym samym prawom, co reszta społeczności wielu wywieziono na roboty przymusowe do Niemiec. Inni znaleźli się w obozach koncentracyjnych.
 
Wraz z powołaniem Armii Polskiej pod dowództwem gen. Władysława Andersa w Związku Sowieckim wstąpili do niej znajdujący się na terenie ZSRR tatarzy polscy a następnie przeszli z nią cały szlak bojowy II Korpusu. Tatarzy, którzy nie dostali się z różnych przyczyn do armii Andersa znaleźli się w szeregach I Dywizji im. Tadeusza Kościuszki.
 
Po wojnie większość ziem zamieszkałych od wieków przez społeczność tatarską przypadła Związkowi Sowieckiemu. Wielu Tatarów stanęło przed dylematem tożsamościowym – opuścić rodowe gniazdo czy zmierzyć się z sowiecką rzeczywistością. Niektórzy liczyli, że to stan przejściowy i Polska ponownie wróci na Kresy Wschodnie. Ci, którzy zdecydowali się opuścić swoje domy wyruszyli na tzw. Ziemie Odzyskane. Władze sowieckie utrudniały możliwość wyjazdu do Polski. Szlak osadniczy dla niektórych kończył się w Białymstoku, Ełku, Giżycku czy Olsztynie. Inni podążali dalej do Elbląga, Gdańska i jeszcze dalej do Szczecina, Szczecinka, Gorzowa Wielkopolskiego i Trzcianki. Niektórzy Tatarzy z transportami dotarli na Dolny Śląsk i osiedlili się we Wrocławiu, Oleśnicy czy Jeleniej Górze.
 
 Image
 
Meczet w Bohonikach podczas Kurban Bajram
 
W 1948 roku został reaktywowany Związek Religijny, do którego należały jedynie trzy przedwojenne gminy (bohonicka, kruszyniańska, warszawska). W związku z dużymi skupiskami Tatarów na zachodzie Polski powołano nowe gminy w Gorzowie Wlk. i Gdańsku.
 
Obecnie w Polsce jest około 4,5 tys. ludności pochodzenia tatarskiego. Największe skupiska Tatarów znajdują się w Białymstoku, Sokółce, Suchowoli, Gdańsku i w Warszawie. Meczety znajdują się w Kruszynianach, Bohonikach i w Gdańsku, a domy modlitwy w Warszawie i dwa w Białymstoku.
 
Image 
 
Mufti Rzeczypospolitej Polskiej Tomasz Miśkiewicz 
 
Nasi Tatarzy wyznają islam obrządku sunnickiego. Tkwią w nim jednak pewne zwyczaje zaczerpnięte zarówno z religii tureckich ludów koczowniczych, jak i wierzeń miejscowej ludności chrześcijańskiej. Znaczne oddalenie od muzułmańskiego Wschodu oraz nieznajomość liturgicznego języka arabskiego spowodowały, że polscy muzułmanie znają zasady swego wyznania jedynie powierzchownie. Główne zasady religii nie odbiegają od podstawowych zasad islamu.
 
Image 

Mizar w Bohonikach

Najważniejszymi świętami religijnymi obchodzonymi przez Tatarów polsko-litewskich są: Ramadan Bajram, Kurban Bajram, Aszura Bajram, Mewlud Bajram oraz Nowy Rok. Największym świętem muzułmańskim jest Święto Zakończenia Postu, zwane Ramadan Bajram. Post trwa przez 30 dni w miesiącu Ramadan(zgodnie z kalendarzem muzułmańskim). Nie można wtedy jeść, pić, palić tytoń i odbywania stosunków seksualnych od świtu do zachodu słońca. W czasie ramadanu w meczetach odbywają się wieczorne modlitwy tarawichy. Po zakończeniu postu muzułmanie zbierają się w meczecie na świąteczną modlitwę i poświęcenie sadogi. Po modłach wszyscy składają sobie życzenia i częstują się sadogą. Po powrocie do domu spożywają świąteczny posiłek. Podczas trzech dni świątecznych Tatarzy ubrani są w odświętne stroje składają wizyty krewnym i znajomym. Wieczorami urządzają przyjęcia i zabawy.
 
 Image
 
Występ tatarskiego zespołu Buńczuk 
 
Święto Ofiar zwane przez muzułmanów Kurban Bajram przypada na dziesiąty dzień miesiąca dhul-hidżadża. W pierwszym dniu święta po nabożeństwie Tatarzy składają na intencje dusz zmarłych ofiarę z wołu lub barana. Ubój zwierzęcia odbywa się publicznie przed meczetem w obecności imama, który odczytuje modlitwy. Mięso ofiarne jest dzielone między wszystkich wiernych. Jeden kawałek mięsa spożywany jest na intencję siedmiu dusz.
 
Image
 
Zabijanie byka na Kurban Bajram 
 
Image 
 
Materiały zaczerpnięte z książek: Artura Konopackiego „Muzułmanie na ziemiach Rzeczypospolitej” i Piotra Borawskiego „Tatarzy w dawnej Rzeczypospolitej”    
 
* * * * * 

Tatarzy w malarstwie polskim

Image
Maksymilian Gierymski - Potyczka z Tatarami 
 
Image
Juliusz Kossak - Taniec tatarski 
 
Image
Artur Grottger - Tatarzy w ucieczce
 
Image
Józef Brandt - Pochód Tatarski 
 

Adam Aladyn Szehidewicz

 mgr Wojciech Brański
Zmieniony: Poniedziałek, 27 Kwiecień 2009 18:23