Menu główne
- - - - - - - - - - - - - - - -
Historia i WoS
- - - - - - - - - - - - - - - -
Przebsiębiorczość
- - - - - - - - - - - - - - - -
Żywienie
- - - - - - - - - - - - - - - -
English Website
Fascynacje
- - - - - - - - - - - - - - - -
Ścieżki kariery zawodowej absolwentów
- - - - - - - - - - - - - - - -
Gastronomik wczoraj i dziś
Konkurs Gastronomiczny
Wyszukiwarka
Debata oxfordzkie Drukuj Email
Wtorek, 24 Marzec 2015 19:43

DEBATA OXFORDZKA

Na początku marca 2015 roku czworo uczniów Zespołu Szkół Gastronomicznych pod opieką p. Wojciecha Brańskiego i przy organizacyjnej współpracy p. Barbary Hryniewicz uczestniczyło w warsztatach dotyczących przebiegu i technik prowadzenia debat oxfordzkich.

W warsztatach, których organizatorem był Regionalny Ośrodek Debaty Międzynarodowej (RODM) w Białymstoku uczestniczyli: Magdalena Kranz z kl. III TA, Katarzyna Dawidowicz i Adrianna Stasiewicz z kl. III TE oraz Mateusz Stepaniuk z kl. III TG.

Warsztaty prowadził Pan Jan Piosik – wykładowca UAM w Poznaniu oraz koordynator Mistrzostw Polski Debat Oxfordzkich. W ich pierwszej części prowadzący zapoznał uczestników z historią debat, ich ideą, organizacją, przebiegiem, a także technikami prowadzenia. Zasadniczą istotę organizacji oraz przebieg debat oxfordzkich ilustruje poniższy film edukacyjny. W tym miejscu trzeba zaznaczyć, że istnieją pewne modyfikacje tego schematu, m.in. dotyczące udziału publiczności, czy czasu przeznaczonego na wypowiedzi poszczególnych mówców, ale idea im przyświecającą – kultura dyskusji na merytoryczne argumenty – pozostaje niezmienna.   

 
W części drugiej warsztatów odbyła się debata z udziałem uczniów zgromadzonych na szkoleniu. Tematem debaty, a zarazem jej tezą było stwierdzenie „Wzrok jest ważniejszy od słuchu”. W jednej z drużyn, w tym przypadku broniącej tezy (strona propozycji), znalazł się uczeń naszej szkoły Mateusz Stepaniuk. Druga drużyna (strona opozycji) miała tę tezę obalić. O zwycięzcy debaty, w głosowaniu, miała zadecydować publiczność. Debata przebiegała zgodnie z regułami a jej uczestnicy wykazali się dużą wiedzą oraz  elokwencją. Wygrała ją,  niewielką przewagą głosów, strona propozycji.

Zainteresowanych debatami oxfordzkimi odsyłam do Internetu, jest tam mnóstwo relacji z przebiegu czy też audiowizualnych zapisów realnych debat. Udział w warsztatach na temat debat oxfordzkich był interesującym doświadczeniem, zarówno dla  młodzieży, w nich uczestniczącej jak i jej opiekunów. Uzupełnieniem tej relacji są fotografie ilustrujące ich przebieg, uzyskane dzięki uprzejmości organizatora -  Regionalnego Ośrodka Debaty Międzynarodowej w Białymstoku.

Wojciech Brański

 

 

Zmieniony: Wtorek, 24 Marzec 2015 19:54