Piknik militarny |
Środa, 14 Październik 2009 09:40 | |
W dniach 19–20 września w Białymstoku odbyła się impreza „kulturalno-oświatowa” pod nazwą Piknik Militarny. Jej organizatorem było Stowarzyszenia Miłośników Starej Motoryzacji i Techniki „Moto Retro” mające swoją siedzibę na terenie dawnej jednostki wojskowej przy ulicy Węglowej 8. Sztandarowym przedsięwzięciem stowarzyszenia jest organizacja i prowadzenie Muzeum Motoryzacji i Techniki. Główną atrakcją pikniku była wystawa pojazdów militarnych i innego sprzętu wojskowego. Pojazdy prezentowane były w hali Muzeum Motoryzacji i Techniki oraz niektóre – o największych gabarytach – na wystawie plenerowej. Najcenniejszym – z historycznego punktu widzenia - był lekki samochód pancerny FAI. Jest to konstrukcja radziecka z początku lat 30-tych XXw. Pojazdy tego typu uczestniczyły m.in. w agresji radzieckiej na Polskę we wrześniu 1939 roku. Ponadto zaprezentowano wiele typów wojskowych samochodów terenowych i motocykli, było też nieco „cięższego” sprzętu”. Podobnego typu imprezy dość rzadko mają miejsce w naszym mieście, dlatego też należy podziękować organizatorom za inicjatywę i pogratulować pomysłu. Zainteresowanych działalnością Stowarzyszenia „Moto Retro” odsyłam na jego stronę internetową: www.motoretro.org.pl Oto przegląd najciekawszych – moim zdaniem – eksponatów „uczestniczących” w Pikniku. Wojciech Brański Radziecki lekki samochód pancerny FAI
– używany przez Armię Czerwoną od połowy lat 30-tych XX w. Pojazdy tego typu były użyte m.in. w agresji na Polskę w 1939r. Ten sam pojazd w innym ujęciu – dobrze widoczne pancerne drzwiczki osłaniające chłodnicę, na masce hełm wz.1940 Schwimmwagen - niemiecka mała amfibia z okresu II wojny światowej. Konstrukcja Ferdynanda Porsche oparta na samochodzie osobowym Volkswagen 166 Ten sam pojazd w widoku od tyłu – zwraca uwagę wysoko położona rura wydechowa oraz śruba napędowa umożliwiająca poruszanie się w wodzie i jeszcze „rzut oka” na wnętrze pojazdu GAZ-69 – radziecki samochód terenowy produkowany w latach 1952-1955 w zakładach GAZ w Gorkim Ten sam typ pojazdu w innym malowaniu Amerykański samochód osobowo-ciężarowy Dodge WC 51 z okresu II wojny światowej – wewnątrz dzielonego zderzaka widoczna wyciągarka, na błotniku hełm M1 wprowadzony do użytku w 1941r. Samochód terenowy Willys CJ3 produkowany w latach 1948-1953 Ten sam pojazd w ujęciu z przyczepą Niemiecki motocykl BMW R71 z okresu II wojny światowej Bardzo podobny do poprzedniego pojazdu motocykl BMW R12 – najliczniej produkowany niemiecki motocykl wojskowy M72 – radziecki ciężki motocykl wojskowy wzorowany na niemieckim BMW R71 w „malowaniu pustynnym” Ten sam typ pojazdu w malowaniu ochronnym z zamontowanym ręcznym karabinem maszynowym wz.1928 Diegtiarowa Widoczne na zbliżeniu szczegóły mocowania rkm Harley-Davidson XA –wojskowa wersja popularnego amerykańskiego motocykla Harley-Davidson XA z oznaką rozpoznawczą 1 Dywizji Pancernej Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie na osłonie kierowcy Wśród eksponatów zgromadzonych na wystawie można było zobaczyć także polską armatę przeciwpancerną wz.1936 z przodkiem – tu w widoku od przodu Armata ppanc. wz.1936 – widok ogólny Bardzo interesujący eksponat – polski wóz taborowy z okresu międzywojennego – na tego typu pojazdach oparte były kolumny transportowe wojska polskiego w 1939r. Kuchnia polowa - nieodzowny element logistyki wszystkich armii Kombinezon ciśnieniowy pilotów samolotów odrzutowych w latach 50-70-tych XX w. Ozdobą części plenerowej ekspozycji była samobieżna haubica 122mm 2S1 Goździk – konstrukcja radziecka produkowana od 1971, wytwarzana także - w latach 1984-1994 - w Polsce widok ogólny Goździk – widziany od tyłu, zwracają uwagę drzwi ewakuacyjne załogi z przesłoniętym otworem strzelniczym Samochód ciężarowy dużej ładowności KrAZ 256 Samochód ciężarowy ZIS 150 – tu w wersji pomocy technicznej Autor relacji „przy pracy”
|
|
Zmieniony: Poniedziałek, 15 Kwiecień 2013 23:21 |